Czym tak naprawdę jest korzyść? Dlaczego jest tak ważna w komunikacji? „Ludzie kupują zdrowie, nie lekarstwa”. To zdanie najlepiej obrazuje, czym jest korzyść.
Korzyść, to indywidualna, subiektywna możliwość wykorzystania danego produktu (towaru, usługi, aplikacji, urządzenia itp) w moim życiu. To argument, dlaczego coś może mi się przydać, co będę miał z korzystania z tego. Ludzi nie interesuje to, że tabletka zawiera 500 mg paracetamolu, tylko to, ze dzięki niej przestaje boleć głowa. Nie interesuje ich fakt, ze pralka ma klasę energetyczna AAA, tylko że zapłacą mniejszy rachunek za prąd. Nie kupują samochodu, bo ten ma system ESP, tylko dlatego, że sam wyprowadza się z poślizgu, przez co jest bezpieczniejszy.

Jak widzisz, korzyść to często oczywiste zastosowanie pewnej cechy produktu. Tutaj jednak kryje się pułapka. Coś, co jest oczywiste dla Ciebie, nie musi takie być dla Twojego rozmówcy czy klienta. Dobrze jest mu to wtedy pokazać i uświadomić.

Korzyść to sprawa indywidualna. Jednak funkcjonalność jakiegoś produktu może być bardzo przydatna dla Ciebie, lecz zupełnie zbędna dla mnie. Co więcej, ta sama funkcjonalność może być być potrzebna i dla Ciebie i dla mnie, ale sposób jej wykorzystania będzie diametralnie rożny. Wynika z tego, że aby być przekonującym, trzeba wczuć się w sytuację rozmówcy. Być może dla Ciebie wbudowany aparat w smartfonie oznacza możliwość dokumentowania zamówień lub zleceń, ale ktoś inny korzysta z tego wrzucając nowe selfie na Facebooka. Dla jednych drogi zegarek oznacza niezawodność w ekstremalnych warunkach, dla innych jest on oznaką prestiżu i społecznego poważania. Ostatecznie, obraz full HD w telewizorze pozwala zarówno lepiej widzieć co się dzieje na boisku podczas meczu, jak i demaskuje niedoskonałości wiecznie młodej Maryli Rodowicz.

Spróbuj używać języka korzyści w najbliższych dniach. Przemyśl, kiedy będzie on dla Ciebie użyteczny, sformułuj poprawnie korzyści i zacznij działać! Efekt może przerosnąć Twoje oczekiwania. Koniecznie pochwal się tym w komentarzach.

Tekst: Paweł Musiałowski